Barion Pixel
Press "Enter" to skip to content

A FOCSO látogatása
Bécsben (új képek!)

Szeptember 22-én Bécsbe látogatott az Egyesület Fotós Csoportjának néhány tagja. Az utazás célja a kapcsolatfelvétel volt a budapestihez hasonló városvédő egyesülettel, illetve három híres épület meglátogatása. Az időjárásjelzés nem sok jót ígért, szemerkélő esőre lehetett számítani. Szerencsére amikor a bécsi főpályaudvaron (Hauptbahnhof) leszálltunk szép idő és egy jó hír fogadott, miszerint az éppen autómentes napon egyetlen vonaljeggyel bárhová eljuthattunk.

Az első állomás Bécs központi temetője (Wiener Zentralfriedhof) volt. Európa második legnagyobb sírkertjében utunk a Borromeo Szent Károly templomhoz vezetett, ahová először nem tudtunk bemenni egy éppen zajló temetési szertartás miatt. Az altemplom és néhány környező érdekesség megtekintése után végül bejutottunk. A belső tér díszítését híres szecessziós művészeknek köszönhetjük. Georg Leisek és Hans Rathausky domborművei az előtérben, Leopold Forstner lenyűgöző, színes ablakai és mozaikjai, az Anton Kaan, Franz Klug, Karl Philipp és Adolf Pohl készítette márvány oltár és díszei, Hans Zatzka utolsó ítéletet ábrázoló műalkotása az oltár felett elég témát adtak fotósainknak.

[box] Megfelelően szoros időtervünknek sietnünk kellett a Raimund kávéházba, ahol egyeztetett találkozónk volt az Initiative Denkmalschutz (Műemlékvédelmi Kezdeményezés) két vezetőségi tagjával, Markus Landerer és Claus Süss urakkal. Beszélgetésünk mentén tájékoztattuk egymást Egyesületeink működési és szervezeti elveiről és a kitűzött célokról, illetve azokról a kezdeményezéseikről, amelyek kevésbé vagy részben sikerültek. A mi érdekeinknek megfelelően elsősorban a közös pályázati lehetőségeket hoztuk szóba és a nemsokára megjelenő EU-s lehetőségeket ebben a témában. Bécsi partnerünk – bár nem túl tapasztalt ezen a téren – örömmel várja jövőbeli kezdeményezéseinket.[/box]

A találkozót követően autóbusszal siettünk a Bécs nyugati, dombos részén található egykori Szent Lipót a gyógyintézet templomát megcsodálni. A steinhofi templom Otto Wagner 1904 és 1907 között épült remekműve, európai szinten is kiemelkedő modernista alkotás, a bécsi szecesszió klasszikusa. Az egykori bécsi városi pszichiátriai intézet épületegyüttese a fölé tornyosuló templommal minden apró részletében meglepően tökéletes egységet képez.

Természetesen itt is több közreműködő művész munkájával találkozunk. Wagner tervezte a belső berendezés legnagyobb részét, a világítótestektől az ülőpadokig és az oltárokig, viszont például az ablakok üvegmozaikjai Koloman Moser, a főbejárat oszlopain látható angyalok és a főoltár angyalai Othmar Schimkowitz munkái…

Surányi András gyors és pontos tájékozódásának köszönhetően hamarosan eljutottunk a meglátogatandó harmadik szecessziós remekműhöz, a szintén Wagner alkotta Osztrák Postatakarékpénztár (Österreichische Postsparkasse) épületéhez a Ringen. A szombat lévén sajnos bemenni nem tudtunk, hogy megcsodáljuk a szintén Wagner tervezte belső teret falburkolatokat, bútorokat, szőnyegeket és egyéb míves részleteket.

A vonaton hazafelé arról beszélgettünk, hogy az Egyesület többi, érdeklődő tagjainak feltétlenül kellene szervezni egy hasonló kirándulást – esetleg autóbusszal, hogy még kényelmesebb legyen a látnivalók elérése… Reméljük, hogy a reményteljes szakmai kapcsolat és az alábbi fényképek elég motivációt jelentenek a továbblépéshez, egy szélesebb körű bécsi kiránduláshoz a BVE szervezésében.

Rosch Gábor képei:

Surányi András képei:

Mészáros Ödön képei:

Puha Titusz képei:

Végül a fenti sorok írója készített egy kísérleti videót, melyet itt lehet megnézni:

One Comment

1. Müller Éva Müller Éva 2018.10.14

Kedves Attila!

Köszönöm az összefoglalót, legalább így részese lehettem az élménynek. Gondolom a Fotós csoport legközelebbi találkozóján is téma lesz az utazás, a fotók bemutatása.

Remélem a tervezett autóbuszos lehetőség megvalósul, talán akkor pótolhatom a látogatást.