Barion Pixel
Press "Enter" to skip to content

LIGET – összefoglaló XV. kerületi csoport

Tisztelt Ráday Mihály elnök úr,
tisztelt BVE Csoportvezetők! 

Honlapunkon történő megjelentetés kérésével rendelkezésre bocsátjuk eddigi levelezéseinket a Pest megyei Kormányhivatallal. (Vélemény – nyilvánításunk szövege, és az arra kapott válaszlevél a T. Hivataltól.)

A rendelkezésünkre álló anyagokat – környezetvédelemben, közigazgatásban is jártas kerületi civil segítséggel – áttanulmányozva a Liget Projekttel kapcsolatban az alábbi megállapításokat tesszük:

A „Hermina Garázs” építése ellen szakmai és egyéb érveket nehéz felsorakoztatni, hiszen a tervezett beruházás területe (volt vidámparki terület) jelenleg egészében szilárd burkolattal, vagy murvakővel fedett, egy 120 férőhelyes parkoló és a volt Vidámpark karbantartási épületi találhatók rajta. A tervek alapján 4 szintes, 700 férőhelyes garázst terveznek építeni, mely a FÁNK , Széchenyi Fürdő és a jelenleg még üzemelő Fővárosi Nagycirkusz látogatói számára biztosítana parkolási lehetőséget. A tanulmány szerint az Állatkert körúton és környékén egyidejűleg 580 db autó parkol, ebből a körúton 400-450 áll rendelkezésre a többi gépjármű a Városliget egyéb területein tud parkolni.

Aki az elmúlt években járt arra, vagy próbál leparkolni egy cirkuszi előadás időpontjában, esetleg hétvégén a Széchenyi Fürdő környékén egyértelműen érzi a beruházás szükségességét.

Átolvasva a dokumentációt, véleményem szerint a beépítendő légtechnikai eszközökön kívül, melyek a parkolóház levegőztetésre szolgálnak (a pontos adatok még nincsenek meg, a tervezési folyamat még nem tarot ott, hogy a méretek alapján pontosan megmondják milyen típusú eszköz kerül beépítésre, és annak mekkora a zajkibocsájtása), egyéb környezetvédelmi szempontból releváns terhelés nem növekedik a területen. Természetesen ezek beépítésnél figyelembe kell venni az M3 autópálya bevezetőjének másik oldalán álló ingatlanokat, de a tanulmány erre is kitér.

A termál kutak és a hozzájuk kapcsolódó „hűtővíz” rendszereket szintén nem befolyásolja a garázsépítés.

A projekt egésze az természetesen több szempontból vitatható: 

  • Az emberek túlnyomó többsége köznapi értelemben veszi a zöldfelület szót, és olyan területre gondol, amin csak növényzet van, azonban ez egy szakmai kifejezés, melybe a tetőkertek és a vízfelületek is beleértendők. A kormányzati kommunikáció is erre félreértésre épül. A régi útburkolatok feltörésével, a vízfelület növelésének beszámításával igyekeznek a kívánt %-os arány elérni, azonban a felvonulási tér gyepesítése és a Városligeti-tó növelése nem egyenértékű a park öreg fáival benőtt zöldfelülettel.
  • Az építkezések miatti „fairtás” a park egész ökoszisztémáját megbolygathatja.
  • A parkba kerülő múzeumok növelik az oda irányuló forgalmat, miközben a zajszint már így is meghaladja a megengedett mértéket.
  • A Liget-projekt közlekedésfejlesztési oldala  nem letisztázott kérdés, többek között azért sem, mert pl. a ma autóval használható a Kós Károly sétány jövője nem a Városliget Zrt.-n, hanem a fővároson múlik. A Fővárosi Közgyűlés még nem mondott igent a Kós Károly lezárására, arra ugyanis még senki sem tudott választ adni, mi lesz az M3-asról beérkező városi forgalommal. Ha ugyanis meg kell kerülniük az autóknak a Városligetet, attól nemhogy csökkenne az autóforgalom, hanem egyenesen megháromszorózdik a kerülőút miatt. Ha lezárják a Kós Károly sétányt, majd kerülni fognak az autósok. Összességében tehát nő az autóforgalom a Városliget körül, nem csökken.
  • A Városliget felújítása esetén az új épületek nélkül jobban teljesülnének a közparki funkciók. Egy közparknak az a feladata, hogy megőrizze és javítsa a település klimatikus viszonyait, a pihenést és a testedzést szolgálja.

Az engedélyezési eljárások során a Projekt elemeit külön eljárásokban engedélyeztetik, holott ezek együttes környezeti hatását kell figyelembe venni.

A. A. 
Budapesti Városvédő Egyesület XV. ker. csoportvezető
Környezetvédelmi csoport tagja


Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .