Oldal kiválasztása

A Budapesti Városvédő Egyesület 2017 januárjának végén szándéknyilatkozatot írt alá a lévai Reviczky Társulással, hogy Baross Gábor születésének 170. évfordulóján, 2018-ban a magyar főváros épített és kulturális örökségét védő egyesület kiállítást rendez a Reviczky Házban. 2018. szeptember 6-án a Reviczky Ház fogadta a közönséget az ünnepélyes megnyitó alkalmából.

Mind a 2017-es szándéknyilatkozat budapesti aláírója, mind a 2018-as tárlat rendezője Millisits Máté, a Budapesti Városvédő Egyesület alelnöke volt, aki kiemelt feladatának tekinti a Kárpát-medence közlekedéstörténetének bemutatását, a témával összefüggő építészeti örökség megóvását.

Péter József, a Reviczky Társulás kiállításokért felelős projektmenedzserének köszöntője után Millisits Máté üdvözölte a közönséget és adta át ajándékát, egy Reviczky Gyula összes költeményét tartalmazó antik kötetet a Reviczky Társulásnak, mely annak gazdag irodalmi gyűjteményét gyarapítja.

A közönség

Az ünnepi megnyitót ezt követően Gáspár János közlekedéstörténésznek, a Magyar Közlekedési Közművelődési Alapítvány ügyvezető igazgatójának Baross Gáborról szóló előadása követte.

A lévai közönség nagy meglepetésére szembesült a ténnyel, hogy a lévai Kálvin-ház falán elhelyezett Baross Gábor-dombormű Gáspár János 1992-es kezdeményezése által nyert elhelyezést a Fő tér ezen pontján. A Kárpát-medence különböző pontjain akkor 310 darab Baross Gábor-dombormű került kihelyezésre mindazon településeken, melyek szorosan kötődtek Baross munkásságához. A lévai kötődés nem kisebb súllyal bír, minthogy a korszerű magyar kereskedelem és közlekedés megalapítója középiskolai tanulmányainak egy részét Léván végezte.

Baross Gábor életpályájának és munkásságának részletes ismertetésén kívül Gáspár János szólt a Közlekedési Múzeum jelenlegi helyzetéről is. Mint a múzeum egykori munkatársa, kiemelte az intézmény rendkívüli jelentőségét, lévén a városligeti Közlekedésügyi Csarnok átadása az 1896-os millennium idejére esett, s ezzel a világ első közlekedéssel foglalkozó múzeuma jött létre Budapesten.

Az intézmény évtizedeken át a Magyar Állami Vasutak (MÁV) szárnyai alatt bővült, sőt bevett szokássá vált, hogy a MÁV nevezte ki az múzeum vezetőit, így valódi szakemberek, sőt elhivatott közlekedésbarátok irányították az intézményt. Sajnálatos módon az épületegyüttest 1944-ben bombatalálat érte, de a 2. világháborút követően az egyik első épületként újították fel, még ha nem is eredeti állapotára. Jelenleg a múzeum újjáépítése zajlik, ami elengedhetetlenné tette az eddigi épület teljes lebontását, ám korabeli tervrajzok alapján nemsokára megépül az eredeti épület pontos mása.

Wirth Jenő elnök veszi át Millisits Máté ajándékát

Abban egyébként a magyar feltalálók és találmányaik történetével ismerkedhet majd meg a közönség, a Közlekedési Múzeum járműveket felvonultató tárlata a MÁV egyik javítóműhelyének területén kerül megnyitásra a közeljövőben.

Előadásának végén Gáspár János egy esetlegesen megrendezésre kerülő szervezett kirándulás keretében meghívta a lévai közönséget a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum Műszaki Tanulmánytárába.

Az est következő részében beszédet mondott Békassy Csaba, a Budapesti Városvédő Egyesület közlekedéstörténeti csoportjának vezetője, aki Gáspár János Baross Gáborról szóló értekezését Széchenyi István munkássága jelentőségének kidomborításával egészítette ki.

A kiállítás fényképeit Tihanyi Károly fotóművész, a BVE elnökségi tagja készítette, a tárgyi anyagát pedig Baross Gábor és Széchenyi István portréiból, könyveik reprodukciójából és közlekedéstörténeti jelentőséggel bíró alkotásaikat bemutató poszterekből válogatták össze a szervezők. A tárlat megtekinthető 2018. október 3-ig a Reviczky Társulás rendezvényei során, valamint hétfőn és szerdán 14 és 17 óra között.

Forrás: www.felvidek.ma