Ruttka Andrea hívta fel a figyelmünket a FUGA-ban megrendezett új, interaktív design kiállításra, mely Ligeti György zenéjét ötvözi a textilművészetben. A kiállítás nem csak vizuális, hanem akusztikus élményt is kínál: több tárgy is megszólal, és ki is lehet próbálni őket.
Andrea ajánlója:
Mi textilesek nem zenélünk, viszont kiválasztottunk Ligeti György Musica Ricercata-jából fejenként egy-egy tételt, és terveztünk rá egy-egy textilt. Követtük a mestert, az első tételben két hangot használt, a másodikban hármat, és így tovább… Mi a hangok helyett használjuk a színeket, az első tételhez kettőt, a másodikhoz hármat, és így tovább… én a VI. tételhez hét színt használhattam.
Nagyon élveztem, a meghívó mellé itt a koncepcióm és küldöm a textilem is:
Klasszikustól dzsesszig, a zene mindig körülvesz. Munka közben a zaj kiszűrésére „használom”. Inspirál is, de amikor tervezek, rajzolok, tűzök, előbb utóbb (jó esetben) nem hallok mást, csak a belső hangomat.
A Musica Ricercata-ról elolvastam, amit csak elértem, aztán meghallgattam sokszor. Igen sokszor. A ciklusból kiválasztottam a rám leginkább ható két tételt, talán a legszomorúbbat (III.) és a legvidámabbat (VI.).
Becsuktam a szemem és hallgattam mindkettőt napokon át…
Végül az Allegro Molto Capriccioso-t terveztem meg. A lendületes, csupa meglepetést tartogató, játékos zenei kompozíciót próbáltam transzformálni, a zene rendszerét átereszteni a saját raszteremen. Egy műfordító barátom mesélte, úgy fordít (csak úgy lehet), hogy nem csak érti, érzi is a szöveget. A VI. tétel hangjaiból így született egy raportnyi minta.
Várnak mindenkit szeretettel, hogy hallják és lássák műveket!
Be First to Comment