Maróti Géza zseniális művészünk volt, valójában épületszobrász, emellett enteriőrtervező és dekoratív muráliák tervezője is. Lyka Károly a század elején ezerarcú művésznek nevezte, ám sem az életútja, sem különösen az utóélete nem méltó mindehhez a zseniális tehetséghez, aminek okai legfőképpen a történelmi változások.
Maróti mexikói munkásságára illik leginkább, hogy a történelem közbeszólt, Mexikóban és Magyarországon egyaránt elfelejtették, milyen zseniális munkákat hozott létre, illetve hoztak létre kollégáival.
1905-ben Maróti már ismert művész volt. Szeretett leánya, aki később Maróti-Bródy Dóra néven lett ismert, zseniális könyvtervező és iparművész volt. Dóra gondoskodásának köszönhetően nem merült feledésbe Maróti hagyatéka, melyet zebegényi villájában őrzött meg.
Maróti első nemzetközileg is jelentős munkája az 1906-os Milánói Világkiállítás enteriőrjeinek berendezése volt. A korabeli kritikák világsikerről számoltak be, de a sors nem volt kegyes hozzá, mert a kiállítás leégett. Maróti zsenialitását és ügyességét bizonyítja, hogy újra felépítette a kiállítást, sőt számos díjat nyert vele.
1905-ben egy Adamo Boari nevű olasz építész tervezte a Palacio de Bellas Artes szépművészeti palotát Mexikóban, amely egy acélszerkezetű, márvánnyal borított épület. Maróti feladata az volt, hogy a belső tereket díszítse. Az említett Milánói Világkiállításon találkoztak, ahol Boari azonnal lecsapott Marótira, látván gyönyörű munkáit.
Maróti a palota kupolájára egy nagyméretű szoborkompozíciót készített, amely Mexikó szimbolikus alakját, a kígyót teperő nőt ábrázolja. A kupolát, amely ma is a Palacio de Bellas Artes ékessége, Maróti egy budapesti műtermében készítette.
Az építkezés közben Maróti kompromisszumokra kényszerült a vasszerkezet miatt, de így is lenyűgöző munkát végzett. Az épület belső tereinek tervei részben nem valósultak meg a mexikói forradalom miatt, amely mindent tönkretett, Maróti nem kapta meg még a szerződésben meghatározott összeget sem.
Az 1960-as években Maróti-Bródy Dóra mutatta be a mexikói terveket a Mexikói Építészeti Múzeum művészeti vezetőjének, Ruth Rivera-nak, akinek apja, Diego Rivera, híres festő volt.
Maróti üvegkompozícióit és mozaikjait Róth Miksa műhelyében készítették, és szerencsére épségben érkeztek meg Mexikóba. A Palacio de Bellas Artes színháztermében található üvegfüggöny Maróti tervei alapján készült, de Tiffany kivitelezte őket.
Maróti Géza munkássága nemcsak Mexikóban, hanem világszerte is jelentős. Zsenialitása és művészi tehetsége előtt tisztelegve emlékezzünk rá, és ápoljuk örökségét…
Be First to Comment